مسیر یادگیری آشنایی با اقتصاددانان

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد کلان

دانستن اقتصاد کلان به تحلیل روندهای اقتصاد به منظور تصمیم‌گیری حرفه‌ای آحاد اقتصادی مانند خانوارها، بنگاه‌ها و دولت کمک می‌کند.

اقتصاددانان کلان درباره مفاهیمی مانند تورم، نابرابری، نرخ رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ بهره و نیز تغییرات نرخ بیکاری تحقیق می کنند.

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند
کتاب های پروفسور کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصاد و پروفسور منکیو، منابع دوره جامع اقتصاد خرد کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد خرد

دانستن اقتصاد خرد برای درک و تحلیل عملکرد عوامل اقتصادی حیاتی است. از مصرف کنندگان تا شرکت های تجاری و دولت، همه اصول اقتصاد خرد را مورد استفاده قرار می‌دهند.

اقتصاد خرد، بینشی درباره شرایط رفاه اقتصادی ارائه می دهد که در آن مفاهیم کلیدی مختلفی مانند انتخاب و رفتار مصرف کننده، کالاها و خدمات، بازار کار و از همه مهمتر استاندارد زندگی افراد در نظر گرفته می‌شود.

یادگیری اقتصاد خرد مقدمه‌ای برای درک عمیق‌تر اصول علم اقتصاد است.

سلسله مقالات پیشنهادی آشنایی با اقتصاددانان
کلینیک اقتصاد

رابرت لوکاس

رابرت امرسون لوکاس جونیور اقتصاددان نئوکلاسیک در دانشگاه شیکاگو بود که به دلیل نقش برجسته خود در توسعه مبانی اقتصاد خرد برای اقتصاد کلان بر اساس انتظارات عقلایی شهرت داشت.

پروفسور لوکاس در سال ۱۹۹۵ جایزه نوبل اقتصاد را به دلیل مشارکت در نظریه انتظارات عقلایی دریافت کرد.

مقاله‌ای از Investopedia

مترجم: ابراهیم خنجی

الیور بلانچارد

اولیور بلانچارد را شاید بتوان قوی‌ترین اقتصاددان کلان جهان دانست که در تقابل با اقتصادخوانده‌های آکادمیک که برداشت درستی از دنیای واقع و کنش‌های انسانی ندارند قرار می‌گیرد.

اصلاحات این اقتصاددان در صندوق بین‌المللی پول در نقد سیاست‌های ریاضتی در دوران رکود و نیز توجه ویژه وی به آثار کلان نابرابری در اقتصاد نام وی را جاودانه خواهد کرد.

آدام اسمیت

آدام اسمیت اقتصاددان، فیلسوف و نویسنده اسکاتلندی قرن ۱۸ بود که پدر اقتصاد مدرن به حساب می‌آید. اسمیت علیه مرکانتلیسم مباحثه می‌کرد و از طرفداران اصلی سیاست‌های اقتصاد آزاد بود. آدام اسمیت در اولین کتاب خود، نظریه عواطف اخلاقی، ایده دست نامرئی را مطرح کرد که به معنی تمایل بازارهای آزاد برای تنظیم خود با استفاده از رقابت، عرضه و تقاضا و منافع شخصی افراد است.

مقاله‌ای از Investopedia

مترجم: حمید زرین‌قلم

جان مینارد کینز

جان مینارد کینز (۱۸۸۳-۱۹۴۶ میلادی) یک اقتصاددان بریتانیایی در اوایل قرن بیستم بود که به پایه‌گذاری مکتب اقتصادی کینزی و لقب «پدر علم اقتصاد کلان مدرن» معروف است. اقتصاد کلان، علمی است که رفتار اقتصادها (بازارها و دیگر ساز و کارها را) در مقیاس بزرگ بررسی می‌کند. یکی از مشخصه‌های اقتصاد کینزی، این است که دولت‌ها باید فعالانه تلاش کنند که روند اقتصادها را به‌خصوص در زمان رکود با افزایش هزینه‌ها برای تحریک تقاضا تحت تاثیر قرار دهند.

مقاله‌ای از Investopedia

مترجم: تینا رضاییان

پل کروگمن

پل کروگمن، اقتصاددان نئوکینزی، برنده جایزه نوبل، نویسنده‌ی دانشگاهی و ستون‌نویس رسانه‌ای است که به دلیل کارش در زمینه نظریه تجارت بین‌الملل و جغرافیای اقتصادی شناخته شده است. کروگمن که یکی از تاثیرگذارترین اقتصاددانان جهان به حساب می‌آید، به دلیل تعریف دوباره‌ی نظریه‌های موجود در مورد تجارت بین‌الملل و بنیان‌گذاری یا تأسیس چندین رشته جدید در اقتصاد بین‌الملل، از نظریه تجارت جدید (NTT) و جغرافیای اقتصادی جدید (NEG) تا مدل‌های بحران‌های مالی و تغییرات نرخ ارز، مشهور و شناخته‌شده است.
در سال ۲۰۰۸، کروگمن تنها برنده جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی «به دلیل تحلیل الگوهای تجاری و موقعیت فعالیت‌های اقتصادی» بود.

مقاله‌ای از Investopedia

مترجم: تینا رضاییان

میلتون فریدمن

میلتون فریدمن یک اقتصاددان و آماردان آمریکایی بود که به سرمایه‌داری بازار آزاد اعتقاد داشت و به عنوان رهبر مکتب اقتصاد پولی شیکاگو شناخته شده است.
او در سال ۱۹۷۶ جایزه نوبل علوم اقتصادی را به دلیل تحقیقات خود در زمینه تجزیه‌وتحلیل مصرف، تاریخ و نظریه پولی و پیچیدگی سیاست تثبیت کسب کرد.
فریدمن نویسنده چندین کتاب از جمله سرمایه‌داری و آزادی است. او در سال ۱۹۸۸ مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد. میلتون فریدمن در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۶ درگذشت.

مقاله‌ای از Investopedia

مترجم: حمید زرین‌قلم

رابرت سولو

رابرت ام. سولو اقتصاددان برجسته‌ی آمریکایی و استاد بازنشسته‌ی مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) است. او در سال ۱۹۸۷ برنده‌ی جایزه‌ی یادبود نوبل علوم اقتصادی شد.

مقاله‌ای از Investopedia

جان نش

جان فوربز نش جونیور ریاضیدان آمریکایی بود. او در سال ۱۹۲۸ در ویرجینیای غربی متولد شد و درزمینه‌ی مطالعه‌ی هندسه‌ی دیفرانسیل و معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی پیشگام بود. همچنین، نظریه‌ی تعادلی به‌نام تعادل نش را (که دیلمای زندانی‌ها یکی از مثال‌های معروف آن است) مطرح کرد. نش، در سال ۱۹۹۴، به‌خاطر تلاش‌هایش درزمینه‌ی توسعه‌ی مبانی ریاضیِ نظریه‌ی بازی، به‌همراه دو نفر دیگر، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد شد. نش طی یک حادثه‌ی رانندگی در سال ۲۰۱۵ درگذشت.

مقاله‌ای از Investopedia

فردریش فون هایک

فریدریش هایک اقتصاددان مشهوری بود که به خاطر آثار متعددش در زمینه‌ی اقتصاد و فلسفه‌ی سیاسی به شهرت رسید. رویکرد هایک بیشتر در مکتب اقتصاد اتریش ریشه دارد و بر ماهیت محدود دانش تأکید می‌کند. هایک بیش از هر چیز دیگری به خاطر دفاع از سرمایه‌داری بازار آزاد مشهور است و از او به‌عنوان یکی از بزرگترین منتقدان اجماع سوسیالیستی یاد می‌شود.

 

مقاله‌ای از Investopedia

×

درود بر شما

خوش آمدید به چت پشتیبان کلینیک اقتصاد

بفرمایید

×

بچرخون تا برنده بشی!

  • شانس خود را برای دریافت جوایز ارزنده امتحان کنید
  • 3 بار شانس چرخش برای هر ایمیل
  • کد تخفیف به ایمیل شما ارسال خواهد شد، لطفا در وارد کردن ایمیل خود دقت کنید.
شانس خود را امتحان کنید
هرگز
بعدا یادآوری کنید
نه ممنون