مسیر یادگیری بورس ایران

دوره تحلیل بنیادی سهام (فاندامنتال) با تدریس دکتر سعدوندی در کلینیک اقتصاد

دوره جامع تحلیل بنیادی (فاندامنتال) سهام

در تحلیل بنیادی سهام تخمین ارزش منصفانه صورت می‌گیرد و امکان برآورد زیر ارزشی (Undervalue) یا بیش ارزشی (Overvalue) سهام فراهم می‌شود. ارزیابی اثربخشی مدیریت و فرآیند تصمیم‌گیری مورد مهم دیگری در تحلیل بنیادی سهام است. تجزیه و تحلیل توان مالی شرکت، قدرت بازپرداخت بدهی‌ها و ارزیابی توانایی شرکت در مواجهه با رقیبان برای کسب سهم بازار یا حفظ جایگاه فعلی در تحلیل فاندامنتال سهام دارای اهمیت است.

مقاله مشهور سال 2014 بانک مرکزی انگلیس به قلم توماس رایلند و عمار رادیا منبع اصلی دوره جامع سیاست گذاری پولی مدرن کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشد

دوره جامع سیاست‌گذاری مدرن پولی

دانستن سیاست‌گذاری پولی برای درک و تحلیل عملکرد بانک مرکزی و نظام بانک‌های تجاری ضروری است. در این دوره فرآیند تصمیم‌گیری سیاست‌گذار پولی با استفاده از ابزارهای هدف‌گذاری نرخ بهره و هدف‌گذاری نرخ تورم برای نیل به اهدافی نظیر ثبات قیمتی و رشد اقتصادی آموزش داده می‌شود. برای تحلیل شرایط پولی و به طور کلی اقتصاد کلان باید مکانیزم انتقال از سیاست‌گذاری پولی به بخش واقعی اقتصاد (خانوارها و بنگاه‌ها) به خوبی دانسته شود.

یادگیری سیاست‌گذاری پولی مقدمه‌ایست برای درک عمیق‌تر مفاهیم مرتبط با کل‌های پولی و ابزارهای بانک‌های مرکزی شامل عملیات بازار باز(OMO)، سپرده‌ی قانونی و هدف‌گذاری نرخ بهره (با تغییر در نرخ‌های کریدور) می‌باشد.

مقاله مشهور سال 2014 بانک مرکزی انگلیس به قلم توماس رایلند و عمار رادیا منبع اصلی دوره جامع سیاست گذاری پولی مدرن کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشد
بررسی اسلوب و روش های سرمایه گذاری بنجامین گراهام، فیلیپ فیشر، وارن بافت، پیتر لینچ و 6 اسطوره سرمایه گذاری دیگر در دوره اصول سرمایه گذاری و ثروت‌آفرینی کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی

دوره جامع اصول سرمایه‌گذاری و ثروت‌آفرینی

یکی از الزامات تحول زندگی شخصی، درک چگونگی انباشت ثروت می‌باشد.

در این دوره زندگی‌نامه، نقاط مشترک، افتراقات و طرز فکر ۱۰ نفر از اسطوره‌های سرمایه‌گذاری را در ۱۰ ساعت (به جای حداقل ۱۰۰ ساعت مطالعه شخصی) برای شما فراهم کرده‌ایم.

آشنایی با اسلوب فکری و عملی این ۱۰ اسطوره‌ی دنیای سرمایه‌گذاری به شما کمک خواهد کرد تا از سعی و خطا در سرمایه‌گذاری پرهیز کرده و بتوانید ثروتمند شوید.

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد کلان

دانستن اقتصاد کلان به تحلیل روندهای اقتصاد به منظور تصمیم‌گیری حرفه‌ای آحاد اقتصادی مانند خانوارها، بنگاه‌ها و دولت کمک می‌کند.

اقتصاددانان کلان درباره مفاهیمی مانند تورم، نابرابری، نرخ رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ بهره و نیز تغییرات نرخ بیکاری تحقیق می کنند.

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند
کتاب های پروفسور کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصاد و پروفسور منکیو، منابع دوره جامع اقتصاد خرد کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد خرد

دانستن اقتصاد خرد برای درک و تحلیل عملکرد عوامل اقتصادی حیاتی است. از مصرف کنندگان تا شرکت های تجاری و دولت، همه اصول اقتصاد خرد را مورد استفاده قرار می‌دهند.

اقتصاد خرد، بینشی درباره شرایط رفاه اقتصادی ارائه می دهد که در آن مفاهیم کلیدی مختلفی مانند انتخاب و رفتار مصرف کننده، کالاها و خدمات، بازار کار و از همه مهمتر استاندارد زندگی افراد در نظر گرفته می‌شود.

یادگیری اقتصاد خرد مقدمه‌ای برای درک عمیق‌تر اصول علم اقتصاد است.

سلسله مقالات پیشنهادی آموزش بورس ایران
کلینیک اقتصاد

صفر تا صد آموزش بورس (رایگان)

احتمالاً هنگامی که اخبار تلویزیونی گوش می‌دهید یا به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنید بارها عناوینی مانند «امروز شاخص کل بورس ۲ درصد رشد کرد» یا افراد یا اخباری که درباره‌ی بازار سرمایه و… صحبت می‌کنند، توجه شما را به خود جلب کرده است.

به‌تازگی نیز برای خرید خودرو به دریافت کد بورسی از بورس کالا نیاز دارید، افرادی که تا به‌ حال در بازار سرمایه فعال نبودند، پس از تصمیم دولت برای فروش خودرو از طریق بورس کالا با این بازار آشنا شدند. برای آشنایی هرچه بهتر شما ما مقاله جامع آموزش بورس را آماده کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

دردسرهای پول نقد و اوراق قرضه

اگر پول‌تان به صورت اوراق قرضه با نرخ ثابت یا سپرده‌های بانکی باشد این سرمایه‌گذاری همیشه یک سررسید معینی دارد. به عنوان مثال ممکن است پول خود را در سپرده ثابت ۳۶ماهه سرمایه‌گذاری کرده باشید که نرخ بهره مشخصی را در آن دوره برای شما تضمین می‌کند.

اما وقتی دوره آن سرمایه‌گذاری به پایان برسد چه اتفاقی می‌افتد؟ این احتمال هست که نرخ بهره‌ای که ممکن است در صورت سرمایه‌گذاری مجدد یا بازسرمایه­‌گذاری به دست بیآورید سه سال بعد تغییر کرده باشد. و این همان ریسک بازسرمایه‌گذاری است که نمی‌توانید پول خود را با همان نرخی که در ابتدا سرمایه‌گذاری کرده بودید مجدداً سرمایه گذاری کنید.

بازار سهام به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

علی سعدوندی، موسس کلینیک اقتصاد در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: متاسفم که وضعیت اقتصاد ایران به اینجا کشیده شود که بازار سرمایه توانایی جذب نقدینگی را از دست بدهد و چون هیچ بازار موازی‌ای نمی‌تواند نقدینگی را جذب کند، نقدینگی جذب بازار مسکن می‌شود.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با بورس نیوز

همه چیز درباره سود نقدی تقسیمی و نحوه دریافت آن

فرض کنید شرکتی طی سال مالی گذشته خود، از طریق فعالیت‌های انجام‌شده‌اش به مقدار مشخصی سود خالص رسیده است. ممکن است این سود صرف سرمایه‌گذاری مجدد برای توسعه فعالیت‌های شرکت گردد یا کل یا بخشی از این سود بین صاحبان سهام شرکت تقسیم شود.

تصمیم‌گیری درباره نحوه تقسیم سود خالصی که شرکت طی یک سال مالی ساخته است، در مجمع عادی سالانه شرکت انجام می‌شود. به صورت کلی، یکی از وظایف مجمع سالانه شرکت‌ها تعیین‌تکلیف سود خالص شرکت طی سال مالی گذشته می‌باشد.

سایت‌های تحلیل تکنیکال

چارلز داو نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را انجام داده است. چارلز داو که بنیان‌گذار وال استریت ژورنال می‌باشد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز را طراحی کرده که هنوز، با وجود نواقص و نقدهای گسترده‌ای که به آن وارد است، از جمله شاخص‌های مهم محسوب می‌شود. برای تحلیل تکنیکال نیاز داریم تا این کار را در یک سایت یا نرم‌افزار انجام دهیم. در ادامه این مقاله به معرفی انواع سایت‌های تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

همه چیز درباره نسبت P/E در بورس

امروزه سودآوری در شرکت‌ها و تغییرات قیمت، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. رخدادها و عوامل مهمی وجود دارند که بر قیمت و سودآوری شرکت‌ها تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد تغییرات در آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین برای تحلیل و مقایسه سهام شرکت‌های مختلف با یکدیگر، باید معیارهای ارزیابی سهام را بشناسید. یکی از این معیارها، نسبت P/E است که از حاصل تقسیم قیمت سهم بر درآمد آن به‌دست می‌آید.

بازده حقوق صاحبان سهام ROE چیست؟

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای موفق شدن در بازار سرمایه، آموختن و شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات می‌باشد.این شاخص بیانگر این است که مدیریت شرکت با چه میزانی از کارایی، سرمایه‌ای که سرمایه‌گذارها برای تصاحب سهام شرکت پرداخت نمودند را در جهت ایجاد بازده استفاده می‌نماید.

آموزش سایت TSETMC

TSETMC مخفف (Tehran Securities Exchange Technology Management Co) می‌باشد، که به معنی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است. این سایت منبع اصلی برای نمایش آمار لحظه به لحظه معاملات در بورس می‌باشد. همچنین اطلاعات مهم و کاربردی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، به همین دلیل آشنایی با آن برای فعالان بازار بورس ضرروی است.

آموزش سایت کدال

کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies است و از مهم‌ترین سایت‌های بورس به حساب می‌آید. در این سایت تمام اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در ارائه می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند انواع گزارش شرکت‌ها را در این سایت مشاهده کنند و با استفاده از این گزارش‌ها و تحلیل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

شاخص بورس چیست؟

در بورس، سهامدارن نیازمند نموداری هستند که تمام اتفاقات یک دوره زمانی را نشان دهد و به سهولت سرمایه‌گذاری و ارزیابی آن کمکشان کند.

شاخص بورس عددی است که میزان صعود یا نزول بازار بورس را نشان می‌دهد و همچنین بیانگر آمار کلی از شرایط بازار سهام می‌باشد.

همچنین این سنجه به انواع مختلف شاخص‌ها تقسیم می‌شود که هرکدام با روشی خاص اندازه‌گیری می‌شود.

لبه معاملاتی چیست؟

در بازار سرمایه، معامله با شانس موفقیت بالا به این معنی است که معامله‌گر راهی داشته دارد تا بتواند موقعیت‌های مناسب را پیدا کند تا در بلندمدت نتیجه مثبتی از معاملاتش به دست آورد. پس معامله‌گر موفق معامله‌گری است که روشی را برای معاملات موفق در بازار‌های مالی بدست آورده و گسترش داده باشد.

موفقیت در معامله‌گری به معنی این‌که معامله‌گر در تمام معاملاتش موفق باشد نیست، بلکه به این معنی است که در بلندمدت معاملات سودده نسبت به معاملات ضررده باید برتری داشته باشد تا برآیندی مثبت ایجاد کند.

مفاهیم مهم در بورس

بخش زیادی از افراد معمولاً تمایل ندارند خود را در معرض ریسک‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند و فقط می‌خواهند برای ارتقای سطح رفاه خود پس‌انداز کنند و از محل سود و اصل سپرده، نااطمینانی‌ها را کاهش دهند.

دارایی‌های مختلفی می‌تواند در این مسیر به شما کمک کنند؛ ولی اگر قصد دارید علاوه‌بر حفظ ارزش پول، بازدهی حقیقی مثبت نیز به دست بیاورید، بازار سرمایه و به‌طور مشخص بازار سهام به شرط طی‌کردن اصولیِ مسیر آموزش بورس انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

انواع روش‌های تحلیل در بورس

تحلیل سهام فرایند ارزش‌سنجی یک شرکت و بررسی قیمت سهام آن است. اگر به سرمایه‌گذاری در بازار سهام علاقه‌مندید و قصد دارید به صورت مستقیم در این بازار فعالیت کنید، یادگیری انواع روش‌های تحلیل مهم است. تحلیل سهام می‌تواند به شما کمک کند تا شرکت‌های با عملکرد خوب را از شرکت‌های با عملکرد ضعیف تشخیص دهید و ارزش‌سنجی کنید تا در نهایت تصمیم مناسبی برای سرمایه‌گذاری بگیرید.

حتی اگر قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم داشته باشید، آشنایی اولیه با فرایند تحلیل برای انتخاب ابزار مناسب مفید است.

×

درود بر شما

خوش آمدید به چت پشتیبان کلینیک اقتصاد

بفرمایید

×

بچرخون تا برنده بشی!

  • شانس خود را برای دریافت جوایز ارزنده امتحان کنید
  • 3 بار شانس چرخش برای هر ایمیل
  • کد تخفیف به ایمیل شما ارسال خواهد شد، لطفا در وارد کردن ایمیل خود دقت کنید.
شانس خود را امتحان کنید
هرگز
بعدا یادآوری کنید
نه ممنون