مسیر یادگیری مدیریت ریسک

کتاب‌های مدیریت ریسک مالی نوشته‌ی چارلز اسمیتسون، مشتقات و بازارهای مشتقات مالی نوشته‌ی دانلد ام. چنس و اختیار معامله، آتی‌ها و مشتقات مالی دیگر نوشته‌ی جان سی. هال از منابع دوره اختیار معامله کاربردی کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی

یادگیری مدیریت ریسک مالی به شما کمک می‌کند تا منابع ریسک را شناسایی کرده، ریسک را اندازه‌گیری کنید و برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید.

همچنین با فراگیری مباحث دوره مدیریت ریسک مالی شما می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تر درباره سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرید و ارزیابی بهتری درباره نسبت ریسک به پاداش برای بهبود آن داشته باشید.

وبینار اختیار معامله

در این وبینار قصد داریم تا شما را با مبانی اختیار معامله، مزیت‌های قراردادهای اختیار معامله و ریسک‌های آن و راه‌های افزایش پایداری بازده در بازار سهام آشنا کنیم.

همچنین، شما در این دوره دانش چگونگی استفاده از اختیار خرید به عنوان پیش‌پرداخت برای یک سهم و اختیار فروش به عنوان بیمه سهم را همراه با نکات لازم برای تشخیص و تفکیک مفاهیم ارزش زمانی و ارزش ذاتی قراردادها و مباحث مربوط به تاریخ سررسید قراردادها کسب خواهید کرد.

سلسله مقالات پیشنهادی مدیریت ریسک
کلینیک اقتصاد

مشتقات مالی چیست؟

اصطلاح ابزار مشتقه به نوعی از قرارداد مالی که ارزش آن به یک دارایی پایه، گروهی از دارایی‌ها یا یک شاخص وابسته است اشاره دارد. ابزار مشتقه بین دو یا چند طرف استفاده می‌شود که در بورس یا بازارهای خارج از بورس (OTC) می‌توانند آن را معامله کنند.
از این قراردادها می‌توان برای معامله هر تعداد دارایی که ریسک‌های مربوط به خود را دارند، استفاده کرد. قیمت مشتقات مالی از نوسانات دارایی پایه مشتق می‌شود. این اوراق بهادار مالی معمولاً برای دسترسی به بازارهای مشخص استفاده می‌شود و ممکن است برای پوشش ریسک معامله شود.

اختیار معامله

آشنایی با اختیار معامله برای کاهش و کنترل ریسک در بازارهای مالی و افزایش پایداری بازده و عملکرد فعالان بازار ضروری است.

در صورتی که افراد با دانش کافی و به صورت مناسب از قراردادهای اختیار معامله استفاده کنند نسبت به سهام ریسک کمتری را متحمل می‌شوند. همچنین بازده و سود بسیار بالا یک دلیل دیگر برای استفاده از قراردادهای اختیار معامله است.

اختیار خرید چیست؟

اختیارات خرید قراردادهای مالی هستند که به خریدار این قراردادها حق خرید سهام، اوراق قرضه، کالا یا سایر دارایی‌ها یا ابزارها را با قیمتی مشخص در یک بازه‌ی زمانی خاص می‌دهند، با این حال تعهدی ایجاد نمی‌کنند. به این سهام، اوراق قرضه یا کالاها، دارایی زیرین یا دارایی پایه می‌گویند. خریدار این اختیار زمانی سود می‌برد که دارایی پایه افزایش قیمت داشته باشد.

در نقطه‌ی مقابل اختیار خرید، اختیار فروش قرار می‌گیرد که به دارنده، حق فروش دارایی پایه را به قیمتی مشخص در طول مدت قرارداد تا تاریخ انقضا و یا در خود تاریخ انقضا می‌دهد.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

اختیار فروش چیست؟

اختیار فروش (یا «قرارداد اختیار فروش») قراردادی است که به خریدار اختیار این حق اما نه تعهد را می‌دهد که مقادیر مشخصی از یک اوراق بهادار پایه را با قیمتی مشخص در یک بازه زمانی مشخص بفروشد. این قیمت از پیش تعیین‌شده که در آن خریدار اختیار فروش می‌تواند اوراق بهادار پایه را بفروشد، قیمت اعمال نامیده می‌شود.
قراردادهای اختیار فروش بر روی دارایی‌های پایه مختلفی شامل سهام، ارزها، اوراق قرضه، کالاها، آتی‌ها و شاخص‌ها معامله می‌شوند. اختیار معامله فروش می‌تواند در مقابل اختیار خرید قرار بگیرد که به دارنده حق خرید اوراق بهادار پایه با قیمتی مشخص، در تاریخ انقضای قرارداد اختیار خرید یا قبل از آن را می‌دهد.

مقاله‌از از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

قیمت اعمال اختیار

قراردادهای اختیار معامله مشتقات مالی هستند که به دارندگان این حق و نه الزام را می‌دهند که زمانی در آینده، برخی اوراق بهادار پایه را با قیمت از پیش تعیین شده بخرند یا بفروشند. این قیمت به عنوان قیمت اعمال اختیار (یا قیمت اجرا) شناخته می‌شود. برای قراردادهای اختیار خرید، قیمت اعمال قیمتی است که دارنده اختیار می‌تواند اوراق بهادار را خریداری کند؛ برای قراردادهای اختیار فروش، قیمت اعمال قیمتی است که اوراق بهادار می‌تواند در آن فروخته شود.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

اختیار آمریکایی

یک اختیار آمریکایی که به سبک آمریکایی نیز معروف است، نوعی از قرارداد اختیار معامله است که به دارندگان اجازه می‌دهد آن را تا قبل از روز انقضا و همچنین در روز انقضا اعمال کنند. اختیار معامله آمریکایی در تضاد با نوع دیگری از قراردادهای اختیار به نام اختیار اروپایی است که امکان اعمال را فقط در روز انقضا می‌دهد.
یک اختیار معامله به سبک آمریکایی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد به محض تغییر قیمت سهام به طور مطلوب و همچنین پس از گزارش‌های تقسیم سود کسب سود کنند.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

اختیار اروپایی

اختیار اروپایی یکی از انواع اختیار معاملات است که اعمال را به روز انقضا محدود می‌کند. به عبارت دیگر، اگر اوراق بهادار پایه مانند سهام تغییر قیمت داشته باشد، سرمایه‌گذار نمی‌تواند زودتر از موعد اختیارش را اعمال کند و سهم را بخرد یا بفروشد، بلکه اعمال اختیار خرید یا اختیار فروش تنها در تاریخ سررسید اختیار قابل اجرا است.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

مدیریت ریسک

هیچ کسب‌وکاری بدون ریسک نیست. افرادی که تصمیم می‌گیرند وارد تجارت شوند، باید این واقعیت را بپذیرند که ریسک‌ها بخشی از کار آنها به شمار می‌آیند. می‌توان گفت کاملاً بدیهی و قابل‌درک است که بزرگ‌ترین نگرانی همه تاجران و کارآفرینان در حین ورود به تجارت، شکست سرمایه‌گذاری آنها باشد.

روش‌های مدیریت ریسک

با افزایش سن افراد معمولاً با ریسک‌های سلامت بیشتری مواجه می‌شوند. برای مدیریت ریسک‌های خالص (ریسک‌های فارغ از جنبه مثبت) به فرایند شناسایی، ارزیابی و غلبه بر این ریسک‌ها نیاز است. این یک راهبرد دفاعی آماده شدن برای اتفاقات غیرمنتظره است.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: تینا رضاییان

کنترل ریسک

کنترل ریسک مجموعه روش‌هایی است که به وسیله‌ی آنها شرکت‌ها زیان‌های احتمالی را ارزیابی و برای کاهش یا حذف چنین تهدیداتی اقدام می‌کنند. کنترل ریسک تکنیکی است که از یافته‌های ارزیابی ریسک شامل شناسایی عوامل ریسک بالقوه در عملیات شرکت، مانند جنبه‌های فنی و غیرفنی کسب‌وکار، سیاست‌های مالی و سایر مسائلی که ممکن است بر سلامت شرکت تأثیر بگذارند، استفاده می‌کند.

مدیریت ریسک مالی چیست؟

مدیریت ریسک مالی شامل شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و پذیرش یا کاهش نااطمینانی‌ها در تصمیمات سرمایه‌گذاری است. به‌ بیان ساده، مدیریت ریسک مالی فرایند نظارت و تعامل با ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری است. مدیریت ریسک مالی اساساً زمانی اتفاق می‌افتد که یک سرمایه‌گذار یا مدیر صندوق در پی تجزیه‌وتحلیل و تلاش به‌منظور تعیین میزان احتمال ضرر در یک سرمایه‌گذاری، مانند رخ‌دادن کژمنشی برای رسیدن به اهداف و رعایت آستانه ریسک خود اقدام مناسب را انجام دهد.

آشنایی با انواع ریسک‌های مالی

گاهی بهترین کاری که یک شرکت می‌تواند انجام بدهد این است که ریسک‌های احتمالی را پیش‌بینی کند، تاثیر احتمالی آن‌ها بر کسب‌وکار شرکت را ارزیابی کند، و با برنامه‌ای برای واکنش نشان دادن به عواقب این ریسک آماده باشد.

ریسک های مالی یک شرکت را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. یک روش این است که ریسک های مالی را به چهار دسته کلی تقسیم کنیم: ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و ریسک عملیاتی.

گواهینامه مدیریت ریسک مالی (FRM) چیست؟

مدرک FRM موسسه GARP برای کارشناسان ریسک مالی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند به عنوان گواهینامه برتر در سطح جهانی شناخته می شود. برای اخذ گواهینامه FRM، داوطلبان باید دو آزمون سخت‌گیرانه را پشت سر بگذارند و همچنین دو سال در حوزه مدیریت ریسک اشتغال داشته باشند.

حائزان مدرک FRM دارای دانش تخصصی در ارزیابی ریسک هستند و معمولاً برای بانک‌های بزرگ، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری، سازمان‌های تنظیم‌گر و شرکت‌های مدیریت دارایی کار می‌کنند.

ریسک نقدینگی چیست؟

ریسک نقدینگی یعنی اینکه یک فرد یا شرکت پول کافی برای رسیدگی به تعهدات مالی (پرداخت بدهی‌ها) خود را در زمان مقرر نداشته باشد. به سهولت تبدیل یک دارایی به وجه نقد بدون تاثیر منفی بر قیمت بازار آن نقدپذیری می‌گویند، این ریسک زمانی افزایش پیدا می‌کند که شرکت نتواند سرمایه‌گذاری خود را در ازای وجه نقد برای پرداخت بدهی‌هایش با سرعت مناسب بخرد یا بفروشد.

ریسک نرخ ارز چیست؟

ریسک نرخ ارز، که عموما به نام ریسک نرخ مبادله ارز هم شناخته می‌شود، ناشی از تغییر در قیمت یک ارز نسبت به ارز دیگر است. سرمایه‌گذاران یا شرکت‌هایی که دارایی‌ها یا عملیات تجاری فرامرزی دارند، در معرض ریسک نرخ ارز هستند که ممکن است برای آن‌ها سود یا ضرر پیش‌بینی‌نشده‌ ایجاد کند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی، مانند صندوق‌های پوشش ریسک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین شرکت‌های چند ملیتی، از فارکس، آتی‌ها، قراردادهای اختیار معامله یا سایر مشتقات برای پوشش ریسک استفاده می‌کنند.

ریسک اعتباری چیست؟

ریسک اعتباری، به معنی احتمال ضرر مالی به دلیل ناتوانی قرض‌گیرنده در بازپرداخت بدهی‌اش است. اساسا، ریسک اعتباری به احتمال اینکه وام‌دهنده نتواند اصل و فرع قرضِ داده‌شده را بگیرد، که منجر به ایجاد اختلال در جریان وجه نقد و افزایش هزینه وصول مطالبات می‌شود، اشاره دارد. قرض‌دهندگان می‌توانند با تحلیل عوامل ارزش اعتباری قرض‌گیرنده، مانند حجم فعلی بدهی و درآمد آن‌‌ها، ریسک اعتباری را کاهش دهند.

اختیار خنثی یا سربه‌سر چیست؟

وضعیت سر‌به‌سر (At the Money) موقعیتی است که در آن قیمت اعمال با قیمت بازار فعلی اوراق بهادار پایه یکسان است. ضریب دلتای اختیار ATM معادل ۰.۵± است که برای اختیار خرید مثبت و برای اختیار فروش منفی است.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: کلینیک اقتصاد

اختیار در ضرر

وضعیت «در زیان» (OTM) اصطلاحی است که برای توصیف آن دسته از قراردادهای اختیار به‌کار می‌رود که تنها ارزش بیرونی (زمانی) دارند. این نوع اختیارات ضریب دلتای کمتر از ۰.۵ دارند.
قیمت اعمال در اختیار خرید در زیان بالاتر از قیمت بازار دارایی پایه است. در مقابل، اختیار فروش در زیان قیمت اعمالی پایین‌تر از قیمت بازار دارایی پایه دارد.

اختیار در سود

اصطلاح در سود (ITM) به اختیار معامله‌ای اشاره می‌کند که ارزش ذاتی دارد. اختیار در سود، اختیاری است که به دلیل رابطه‌ موجود میان قیمت اعمال و قیمت جاری دارایی پایه در بازار، فرصتی برای سودآوری فراهم می‌کند.

مقاله‌ای از Investopedia
مترجم: کلینیک اقتصاد

×

درود بر شما

خوش آمدید به چت پشتیبان کلینیک اقتصاد

بفرمایید

×

بچرخون تا برنده بشی!

  • شانس خود را برای دریافت جوایز ارزنده امتحان کنید
  • 3 بار شانس چرخش برای هر ایمیل
  • کد تخفیف به ایمیل شما ارسال خواهد شد، لطفا در وارد کردن ایمیل خود دقت کنید.
شانس خود را امتحان کنید
هرگز
بعدا یادآوری کنید
نه ممنون