مسیر یادگیری آموزش اقتصاد حرفه‌ای

کتاب های پروفسور کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصاد و پروفسور منکیو، منابع دوره جامع اقتصاد خرد کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد خرد

دانستن اقتصاد خرد برای درک و تحلیل عملکرد عوامل اقتصادی حیاتی است. از مصرف کنندگان تا شرکت های تجاری و دولت، همه اصول اقتصاد خرد را مورد استفاده قرار می‌دهند.

اقتصاد خرد، بینشی درباره شرایط رفاه اقتصادی ارائه می دهد که در آن مفاهیم کلیدی مختلفی مانند انتخاب و رفتار مصرف کننده، کالاها و خدمات، بازار کار و از همه مهمتر استاندارد زندگی افراد در نظر گرفته می‌شود.

یادگیری اقتصاد خرد مقدمه‌ای برای درک عمیق‌تر اصول علم اقتصاد است.

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند

دوره جامع اقتصاد کلان

دانستن اقتصاد کلان به تحلیل روندهای اقتصاد به منظور تصمیم‌گیری حرفه‌ای آحاد اقتصادی مانند خانوارها، بنگاه‌ها و دولت کمک می‌کند.

اقتصاددانان کلان درباره مفاهیمی مانند تورم، نابرابری، نرخ رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ بهره و نیز تغییرات نرخ بیکاری تحقیق می کنند.

کتاب های اقتصاد کلان پروفسور منکیو و پروفسور بلانچارد منابع دوره جامع اقتصاد کلان کلینیک اقتصاد دکتر سعدوندی می باشند
مقاله مشهور سال 2014 بانک مرکزی انگلیس منبع دوره جامع سیاست‌گذاری پولی مدرن با تدریس دکتر سعدوندی موسس کلینیک اقتصاد

دوره جامع سیاست‌گذاری پولی مدرن

دانستن سیاست‌گذاری پولی برای درک و تحلیل عملکرد بانک مرکزی و نظام بانک‌های تجاری ضروری است. در این دوره فرآیند تصمیم‌گیری سیاست‌گذار پولی با استفاده از ابزارهای هدف‌گذاری نرخ بهره و هدف‌گذاری نرخ تورم برای نیل به اهدافی نظیر ثبات قیمتی و رشد اقتصادی آموزش داده می‌شود. برای تحلیل شرایط پولی و به طور کلی اقتصاد کلان باید مکانیزم انتقال از سیاست‌گذاری پولی به بخش واقعی اقتصاد (خانوارها و بنگاه‌ها) به خوبی دانسته شود.

یادگیری سیاست‌گذاری پولی مقدمه‌ایست برای درک عمیق‌تر مفاهیم مرتبط با کل‌های پولی و ابزارهای بانک‌های مرکزی شامل عملیات بازار باز(OMO)، سپرده‌ی قانونی و هدف‌گذاری نرخ بهره (با تغییر در نرخ‌های کریدور) می‌باشد.

سلسله مقالات پیشنهادی آموزش اقتصاد حرفه‌ای
کلینیک اقتصاد

اقتصاد چیست؟

اقتصاد (Economics) یکی از علوم اجتماعی است که بر تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات تمرکز دارد و انتخاب‌هایی را که افراد، کسب‌وکارها، دولت‌ها و ملت‌ها برای تخصیص منابع محدود انجام می‌دهند، تجزیه و تحلیل می‌کند.

مقاله‌ی Investopedia

مترجم: زهرا بالسینی

اقتصاد توسعه چیست؟

امروزه اقتصاد توسعه، بیشتر از هر موضوع دیگری در حوزه‌ی اقتصاد مطرح شده است. اگر بخواهیم به معرفی اقتصاد توسعه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه‌ی اقتصادی بپردازیم، باید بگوییم شاخه‌ای مهم از علم اقتصاد است که موضوع اصلی آن، بررسی و تجزیه‌وتحلیل فرآیند توسعه در کشورهای کم‌درآمد و کمتر توسعه‌یافته به‌خصوص کشورهای جهان سوم با استفاده از روش‌های متعدد است.

اقتصاد ایران و درس‌هایی از جایزه نوبل

پس از سال‌ها انتظار، بالاخره کمیته نوبل با اعطای جایزه اقتصاد ۲۰۲۲ به سه‌ اقتصاددان فعال در عرصه تنظیم‌‌‌گری بانک‌ها و خدمات مالی بر اهمیت بانک در سیاست‌گذاری اقتصادی صحه گذاشت. سه اقتصاددان آمریکایی این جایزه ارزشمند را به خانه بردند. آن‌ها سال‌ها بر خطر بزرگ هجوم بانکی یا Bank run و سیاست‌‌‌های پیشنهادی برای ممانعت از این پدیده مخرب و محافظت از بازارهای مالی متمرکز بودند.

مقاله‌ی The Conversation

مترجم: زهرا بالسینی

ناظر علمی: دکتر علی سعدوندی

اتوماسیون به تعمیق نابرابری درآمدی دامن می‌زند

یافته‌‌های تحقیقاتی تازه حاکی از آن است که اتوماسیون یا خودکارسازی، یکی از عوامل اصلی افزایش شکاف درآمدی طی سه دهه اخیر بوده است؛ رخدادی که باعث شده کارگران کم‌مهارت به رده‌های پایین درآمدی سقوط کنند.

دستگاه‌های تسویه تمام‌خودکار، پدیده‌ این روزهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. در بسیاری از فروشگاه‌های معتبر دنیا، دیگر خبری از صندوق‌دار و فروشنده نیست و مشتری‌ها خود به‌کمک یک پایانه فروش اتوماتیک، بارکد کالاهای خود را اسکن و هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

فراگیری این دستگاه‌ها گرچه کار مشتریان را کمی سخت‌تر می‌کند؛ اما هزینه گردانندگان فروشگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

مقاله‌ی MITNews

مترجم: مصطفی افخمی

ناظر علمی: دکتر علی سعدوندی

اثر افزایش نقدینگی بر اقتصاد ایران

راه مقابله با وضعیت موجود پذیرش واقعیت‌هاست. در واقع در چند جنبه با دولتی انکارگر رو به رو هستیم. اول اینکه مسئولان می‌گویند وضعیت نقدینگی امروز بد نیست و دولت رو به اصلاح گام برمی دارد، اما می‌دانیم که به هیچ عنوان چنین ادعایی صحت ندارد. دیگر اینکه می‌گویند رشد نقدینگی تاثیری بر تورم ندارد، این گزاره نیز جزو مهملات اقتصادی است.

چهار دهه تورم مزمن ۱۸ تا ۲۰ درصدی اقتصاد ایران را در تنگنایی بی‌سابقه قرار داده است. رشد پایین اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری، وابستگی به نفت و نوسانات بزرگ نرخ ارز، از جمله پیامد‌های همین تورم مزمن هستند.

مصاحبه دکتر علی سعدوندی با فرارو

سیاست‌های حمایتی دولت

مدت‌ها است که دولت می‌­گردد و طرح‌هایی را که سالیان سال است شکست خورده پیدا می‌کند و دوباره آن‌ها را اجرا می‌کند و مجدد شکست می‌خورد. حتی طرح سامانه نان که ادعا می‌کردند موفقیت آمیز بوده نیز متاسفانه شکست خورده است چه برسد به طرح کالابرگ الکترونیک که می‌گویند تنها در چند استان به صورت آزمایشگاهی اجرایی شده است.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با روزنامه هم‌میهن

تورم چیست؟

تورم یا Inflation به معنای افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک جامعه و برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالاها به طور یکسان نخواهد بود و همین امر پیش‌بینی شرایط اقتصادی و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با دشواری مواجه می‌کند.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با پادکست سکه

چرا مهار تورم سخت است؟

با توجه به عملکرد اسفناک سبدهای سهام و اوراق قرضه در یک سال و اندی گذشته، به احتمال زیاد متوجه سرخوشی بازارهای مالی در حال و هوای خوشبینی نشده‌اید. هنوز نمی‌توان توصیف دیگری کرد از سرمایه‌گذاران این روزها که از پاییز، روی سهولت مهار تورم که بزرگترین مشکل اقتصادی جهان است، شرط بسته‌اند.

سرمقاله The Economist

مترجم: سمانه کریمی

ناظر علمی: دکتر علی سعدوندی

بلانچارد، اسطوره اقتصاد کلان

تورم یا Inflation به معنای افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک جامعه و برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالاها به طور یکسان نخواهد بود و همین امر پیش‌بینی شرایط اقتصادی و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با دشواری مواجه می‌کند.

شلیک به مغز اقتصاد

واقعیت این است که بعد از دهه ۴۰ تا به امروز کشور ما در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی با مشکل مواجه بوده است؛ یعنی عقاید اقتصادی آنچه در این سال‌ها اعمال شده از آن تاریخ تاکنون تغییری نکرده است.

فارغ از اینکه چه کسی و از چه حکومت و گرایش سیاسی، سرکار آمده یک تفکر اقتصادی را از آن زمان ابداع شده و تا به امروز اجرا شده و این تفکر باعث بیماری‌های متعددی در اقتصاد ایران شده است.

می‌توان گفت این تفکر مثل سرطان متاستاز کرده است. در واقع افراد جدیدی که بعد از دهه ۴۰ سرکار آمدند، همان تفکری را باب کردند که در آن دهه توسط افرادی که به دنبال صنعتی کردن ایران بودند، اجرا شد. نتیجه اینکه امروز با تورمی‌ مواجه هستیم که طولانی‌ترین تورم تاریخ بشر است.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با هم‌میهن

فرار سرمایه؛ چالش جدی اقتصاد ایران

در حساب‌های ملی هر کشوری، تراز پرداخت‌ها حسابی است که دربرگیرنده اطلاعات گسترده‌ای در خصوص وضعیت حساب سرمایه، حساب جاری، حساب کالا و غیره است. در این بین، حساب سرمایه جزء مهم تراز پرداخت‌هاست که عمدتا جریان انتقال سرمایه، یعنی میزان ورود و خروج سرمایه را نشان می‌دهد.

برآوردهای رسمی نشان می‌دهد خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های گذشته و در سایه فرار سرمایه از کشور همواره منفی بوده و در طول زمان تشدید شده است.

گفتگوی دکتر علی سعدوندی با روزنامه جهان صنعت

تاریخچه و آموزش اقتصاد کلان

در مطالعه‌ی علم اقتصاد کلان، اقتصاد به صورت کلی و یکپارچه با تجمیع عوامل مختلف بررسی می‌شود. حوزه اقتصاد کلان در قرن گذشته کاملاً متحول شده است. قبل از جنگ جهانی اول، هیچ کشوری سیستمی واحد و یکپارچه برای اندازه‌گیری کلی فعالیت‌های اقتصادی نداشت. در آن زمان، اقتصاددانان با بررسی عوامل جزئی شرایط را می‌سنجیدند.

آموزش اقتصاد خرد با مثال کاربردی از ایران و جهان

مطالعه‌ی کنش‌های اقتصادی مردم و شرکت‌ها در سطح خرد، روابط شرکت‌ها در صنایع مختلف با یکدیگر و علل اتخاذ تصمیمات توسط افراد و بنگاه‌ها در تعامل با یکدیگر در آموزش اقتصاد خرد مطالعه و بررسی می‌شود.

در این شاخه از اقتصاد با مکانیزم عملکرد بازارها، نیروی‌های عرضه و تقاضا و عوامل موثر بر آن، پدیده‌هایی مانند شکست بازار و غیره مواجه هستیم. به‌عبارت‌دیگر در اقتصاد خرد بر خلاف اقتصاد کلان به مطالعه واحدهای اقتصادی به‌صورت مجزا می‌پردازیم.

×

درود بر شما

خوش آمدید به چت پشتیبان کلینیک اقتصاد

بفرمایید

×

بچرخون تا برنده بشی!

  • شانس خود را برای دریافت جوایز ارزنده امتحان کنید
  • 3 بار شانس چرخش برای هر ایمیل
  • کد تخفیف به ایمیل شما ارسال خواهد شد، لطفا در وارد کردن ایمیل خود دقت کنید.
شانس خود را امتحان کنید
هرگز
بعدا یادآوری کنید
نه ممنون